להזמנת מאמרים

מחקרים מקשרים כל הזמן בין מחלות מורכבות לתזונה לקויה

אכילה בריאה – מדריך מקיף למתחילים

לתזונה שלכם יש השפעות משמעותיות על בריאותכם ואיכות חייכם. למרות שאכילה בריאה יכולה להיות פשוטה למדי, בשנים האחרונות ניתן לראות עלייה במגמות ה"דיאטות הפופולריות" שיצרו יותר בלבול מתוצאות.

האמת היא שמגמות אלה נוטות להסיח את הדעת מעקרונות התזונה הבסיסיים החשובים ביותר. אז הנה מדריך מקיף לאכילה בריאה, מבוסס על הפרסומים האחרונים במדעי התזונה, למי שרוצה להתחיל אבל לא יודע מאיפה.

למה כדאי לאכול בריא ואיך זה קשור לדקסטר?

כי מחקרים מקשרים כל הזמן בין מחלות מורכבות לתזונה לקויה. לדוגמא, אכילה בריאה יכולה להפחית בצורה דרסטית את הסיכוי שלכם לפתח מחלות לב וסרטן, שנחשבים לרוצחים המובילים בעולם. יותר מדקסטר.

תזונה טובה משפיעה על תחומים מפתיעים חוץ מבריאות גופנית, והיא נוגעת לתחומי חיים רבים נוספים, מתפקוד המוח ועד לתפקוד גופני. במילים פשוטות אך ברורות: אוכל משפיע על כל התאים והאיברים.

אם אתם מקפידים על פעילות גופנית, אין ספק שתזונה בריאה תעזור לכם להשיג תוצאות טובות יותר.

קצת על קלוריות, אנרגיות וחגיגות

בשנים האחרונות, נראה שלאנשים לא אכפת כל כך מספירת קלוריות. בעוד שלא תמיד צריך לספור קלוריות, עדיין חשוב להבין כמה קלוריות מומלץ לצרוך ביום, ולכמות הקלוריות שאתם אוכלים יש השפעה משמעותית על בקרת המשקל והבריאות.

אם תאכלו יותר קלוריות מכפי שתשרפו, הקלוריות העודפות יאוחסנו בגוף כשומן שרירים. אם תצרכו פחות קלוריות מכפי שאתם שורפים כל יום, תרדו במשקל, ותוכלו להתחיל לחגוג. זאת כל המשוואה של השגת מטרת משקל בריא. כלומר, אם אתם רוצים לרדת במשקל, כדאי שתקפידו על צורה כלשהי של חסכון בקלוריות.

לעומת זאת, אם אתם מנסים לעלות במשקל ולהגדיל את מסת השריר, כדאי שתאכלו יותר מכפי שגופכם שורף.

חשוב לא פחות להקפיד על תזונה מלאה

המטרה היא לצרוך מזונות מלאים לפחות שמונים עד תשעים אחוזים מהזמן. המונח "מזונות מלאים" קשור ברוב המקרים למזון טבעי ולא מעובד שמכיל מרכיב אחד בלבד. אם נראה שהמוצר מיוצר במפעל, כנראה שהוא לא מזון מלא.

מזונות מלאים הם מזונות בעלי רכיבים תזונתיים צפופים, ויש להם צפיפות אנרגיה נמוכה ביותר. מה שאומר שהם מכילים פחות קלוריות ויותר רכיבים תזונתיים למנה, בהשוואה למזונות מעובדים, שלרובם יש ערך תזונתי מועט ולכן הם נקראים "קלוריות ריקות". אכילה מופרזת של מזונות מעובדים קשורה להשמנה ומחלות שונות.

מזונות בריאים מומלצים

מומלץ לבסס את התזונה סביב קבוצות המזונות הבריאים הבאים:

ירקות: כדאי שרוב הארוחות יכילו כמויות משמעותיות של ירקות. הם דלים בקלוריות ומלאים בסיבים תזונתיים.

פירות: פרי מתוק טבעי מספק נוגדי חמצון שיכולים לעזור בשיפור הבריאות.

בשר ודגים: לאורך האבולוציה, הם נחשבו למקורות העיקריים לחלבון. בשרים ודגים הם הבסיס העיקרי בתזונה האנושית, למרות שבשנים האחרונות גם תזונה טבעונית הפכה להיות פופולרית.

אגוזים וזרעים: נחשבים למקורות השומן הטובים ביותר שקיימים.

ביצים: יצא להן מוניטין של התזונה הבריאה ביותר בכדור הארץ, בזכות השילוב העוצמתי של חלבון ושומנים מועילים.

חלב: מוצרי חלב כמו יוגורט טבעי וחלב הם מקורות מעולים לחלבון וסידן.

עמילנים בריאים: לאנשים שלא מקפידים על תזונה דלת פחמימות, אוכל מלא, בריא ומזין כולל מזונות שמכילים עמילן, כמו תפוחי אדמה, קינואה, ולחם מלא.

שעועית וקטניות: מקורות פנטסטיים לסיבים תזונתיים וחלבונים.

משקאות: מים צריכים להוות את רוב צריכת הנוזלים שלכם, יחד עם משקאות כמו קפה ותה.

עשבי תיבול ותבלינים: ברוב המקרים הם עשירים מאוד בחומרים מזינים ובתרכובות צמחיות מועילות.

ועכשיו למאכלים שכדאי להימנע מהם, לפחות רוב הזמן

בנקודה הזאת, כבר יש לכם מושג די ברור לגבי המזונות שחייבים לעוף מהמקרר והמזווה שלכם, אבל כדאי להבין נקודה חשובה: אין צורך או סיבה להימנע לנצח ממזונות שאינם בריאים, אבל כדאי להגביל אכילת מזונות מסוימים או לפחות לשמור אותם לאירועים מיוחדים. יומולדת למשל.

מוצרים שמבוססים על סוכר: מזונות עשירים בסוכר, במיוחד משקאות ממותקים, קשורים להשמנה ולסוכרת מסוג 2.

שומני טרנס: ידועים גם כשומנים מוגזים חלקית, וקשורים למחלות מורכבות, כמו מחלות לב.

פחמימות מזוקקות: מזונות עשירים בפחמימות מזוקקות, כמו לחם לבן, קשורים לאכילת יתר, השמנה מופרזת ומחלות מטבוליות.

שומנים צמחיים: בעוד שאנשים רבים מאמינים שהם בריאים, שמנים צמחיים עלולים להפריע לאיזון האומגה 3 עד 6 של גופכם, מה שעלול לגרום לבעיות בריאותיות.

מוצרים מעובדים דלי שומן: ברוב המקרים הם מתחפשים לחלופות בריאות, אבל האמת היא שהם מכילים הרבה סוכר כדי שיהיה להם טעם טוב יותר.

כמה נקודות חשובות בשורה התחתונה

  • מסיכון למחלות ועד תפקוד המוח והגוף, תזונה בריאה חיונית לכל תחומי החיים.
  • קלוריות ואיזון אנרגטי חשובים, ללא קשר למרכיבי התזונה שלכם.
  • תוספי תזונה הם ויטמינים ומינרלים חשובים שיש להם השפעה משמעותית על בריאות התאים והאיברים.
  • תזונה שמבוססת על מזונות מלאים היא אסטרטגיה יעילה ופשוטה ביותר לשיפור הבריאות וירידה במשקל.
  • כדאי לבסס את התזונה על מזונות ומרכיבים בריאים ומלאים, שיספקו את כל החומרים המזינים שגופכם זקוק להם.

אהבתם? שתפו

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin